Τρίτη, 7 Δεκεμβρίου 2010

Σάββατο 11 Δεκεμβρίου 2010-Σεμινάριο όπερας με τον Επίκουρο Καθηγητή Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Γεώργιο Τσομή.

Το Σάββατο 11 Δεκεμβρίου 2010 το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης διοργανώνει στην καπναποθήκη «Π», σεμινάριο όπερας με εισηγητή τον Επίκουρο Καθηγητή Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, κύριο Γεώργιο Τσομή και θέμα

«Όπερα για όλους – Η γέννηση και η εξέλιξη της όπερας από τον 17ο αιώνα έως σήμερα»

Απώτερος στόχος αυτού του σεμιναρίου είναι μία εμπεριστατωμένη γνωριμία των φίλων της κλασικής μουσικής με την όπερα, αυτό το συναρπαστικό μουσικό είδος που συνδυάζει με τον καλύτερο τρόπο μουσική και σκηνική δράση, και μάλιστα στο χώρο της Θράκης, στον τόπο καταγωγής του μυθικού Ορφέα, ο οποίος αποτελεί το πρότυπο του άδοντα ανθρώπου και μουσικού, σημείο αναφοράς στην εξέλιξη του μουσικού θεάτρου.

H όπερα δημιούργημα των Φλωρεντιανών μουσικών στα τέλη του 16ου αιώνα γεννήθηκε από τη μελέτη της κλασικής αρχαιότητας, η οποία οδήγησε στην αναζήτηση της χαμένης ενότητας μεταξύ μουσικής και λόγου. Η συμβολή των αρχαίων Ελλήνων αλλά και των Βυζαντινών και στη συνέχεια των μοναχών της Δύσης με την άνθηση του Λειτουργικού Δράματος είναι ανεκτίμητη για τη γέννηση αυτού του μουσικού είδους, στο οποίο στηρίχθηκε η νεώτερη και σύγχρονη μουσική.

Στο σεμινάριο αυτό θα ασχοληθούμε μέσα από μία μουσικολογική αναδρομή στην εξέλιξη της όπερας δίνοντας έμφαση στα έργα του, στη Βενετσιάνικη και ναπολιτάνικη όπερα, στη γαλλική, αγγλική και γερμανική εθνική όπερα (17ος αιώνας), στον Gluck και τη μεταρρύθμιση της όπερας, στον Mozart και τη γερμανική όπερα (18ος αιώνας), στην ιταλική, γαλλική και γερμανική όπερα του 19ου αιώνα (Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi, Puccini, Berlioz, Weber, Wagner) καθώς επίσης και στις σύγχρονες μουσικές τάσεις στην όπερα του 20ου και 21ου αιώνα (Richard Strauss, Hindemith, Berg, Schönberg, Adams, Rihm, Eötvös, Dusapin).

Θα γίνει και ιδιαίτερη μνεία στην Ελληνική όπερα (Λαμπελέτ, Λαυράγκας, Καλομοίρης, Μητρόπουλος). Μουσικοί όροι που συναντάμε συχνά στα οπερατικά έργα όπως λιμπρέτο, άρια, καβατίνα, ρετσιτατίβο, Leitmotiv, φωνές, είδη όπερας κ.α. θα προσεγγίζονται και θα εξηγούνται με απλό και εύληπτο τρόπο.
Επίσης θα ακουστούν πολλά μουσικά παραδείγματα και θα προβληθούν σκηνές από αξιόλογες σκηνοθεσίες οπερατικών έργων για την καλύτερη κατανόηση και πρόσληψη των θεμάτων που θα μας απασχολήσουν.

Σύντομο Βιογραφικό

Ο Γεώργιος Τσομής γεννήθηκε στο Αίγιο Αχαΐας. Σπούδασε Κλασική Φιλολογία στην Αθήνα και εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο της Φραγκφούρτης στην ποίηση του Αλκαίου, της Σαπφούς και του Ανακρέοντα. Με τις μονογραφίες του πάνω στα «Μεθομηρικά» του Κόιντου Σμυρναίου (3ος αιώνας μ. Χ.) συμβάλλει στην ανάδειξη του επικού αυτού ποιητή της ύστερης αρχαιότητας και την πρόσληψη του έργου του στη νεώτερη ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Αντικείμενα της ερευνητικής του δραστηριότητας αποτελούν η Επική και Λυρική Ποίηση, η Λατινική Ιστοριογραφία (Σαλλούστιος) και η Ερωτική Ελεγειακή Ποίηση (Προπέρτιος, Οβίδιος). Ασχολείται επίσης με την πρόσληψη έργων της Αρχαίας Ελληνικής και Λατινικής Γραμματείας στη νεώτερη και σύγχρονη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία. Εργάστηκε ως λέκτορας στο Ινστιτούτο Κλασικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Φραγκφούρτης και από το εαρινό εξάμηνο 2009 ανήκει ως Επίκουρος Καθηγητής στο διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης στο τμήμα της Ελληνικής Φιλολογίας. Παράλληλα με τις σπουδές του στην Κλασική Φιλολογία σπούδασε Ανώτερα Θεωρητικά της Μουσικής στο Πατραϊκό Ωδείο και φοίτησε στο τμήμα Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου της Φραγκφούρτης με ειδίκευση στο Μουσικό Θέατρο. Επίσης, συνεργάστηκε ως μουσικοφιλολογικός σύμβουλος (δραματολόγος) με Γερμανικά Θέατρα στο ανέβασμα μουσικοδραματικών έργων.

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με τη γραμματεία του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης στα τηλέφωνα 25410 29282 και 25410 26635.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πως κρίνετε το μέχρις στιγμής έργο του Ιδρύματος.